Alla inlägg den 3 oktober 2017

Av Hurtig - 3 oktober 2017 12:34

Idag gjorde jag min första tenta. Den skukle sammanfatta allt jag har lärt mig under 4 veckor. Jag tyckte det kändes bra när jag lämnade in den. Hade skrivit mycket och svarat på alla frågor och var nöjd med de flesta frågorna. Önskade dock att hjärnan inte fått blackout vid Eurätt frågan... Men man kan ju inte alltid vara perfekt.
Sammanfattningsvis så har dessa fyra veckor vara fullspäckade med kunskap (tänkte skriva info men det kändes inte rätt). Vi har lärt oss om rättsområden, vilka de är vad utmärker dem och om de är tvingade eller inte.
Rättskällor och vilken rättskälla hör till vilket rättsområde.
Domstolars uppbyggnad
Avtal och lite mer avtal
EU konventionen
Mänskliga rättigheter (vad är det?)
Konstituell rätt
Grundlagen ( har ni koll på den? Borde vara en del av grundutbildningen i den vanliga skolan, enligt mig)

Det har varit mycket som skulle svaras på med fyra frågor.
Men det kändes bra att lämna in provet men min magkänsla har haft fel förr...

Så här såg det ut när pluggade igår. Lite rörigt men jag fattar vad jag menar.

Ovido - Quiz & Flashcards