Alla inlägg under april 2016

Av Hurtig - 9 april 2016 12:10

Nu blommar det i våra små papperskaffekoppar. Eller blommar och blommar. Det växer!
För ca två veckor sedan testade jag och barnen att plantera paprikakärnor, tomatklyftor och en gurkbit. Några små paprikaskott har dykit upp och även några tomatskott men ingen gurka. Vi var jätteglada över detta, tills jag kom på "hjälp! Hur tar man hand om paprika- och tomatplantor?"
Googlade detta och jag kan lova att jag blir inte klok på det. Det är ju jättemycket pyssel med plantor. De ska omplanteras, ges näring, bindas upp, tjuvas (tomatplantor). Tur att det finns Google ändå. Jag är lite lugnad. Massa vatten kommer få åt iaf och en massa tålamod.
Problemet är dock att på de flesta sidor på nätet säger att man ska plantera i januari - februari för att få färska, egenodlade grönsaker i augusti. Vi planterade i slutet av mars så lagom till jul får vi väl riktiga Eko grönsaker på vårt bord OM det blir någon tomat eller paprika. Ska bli spännande att se. Jag har ju absolut inga gröna fingrar. De är snarare lite grisfärgade. Den som lever får se.

Läxan är iaf nerskriven om hur dessa ska skötas. Nu ska vi bara inte tappa bort detta viktiga papper.

Ha det gött

Ovido - Quiz & Flashcards